Ansök till Förskolan Guldgruvan och Persbergs friskola

Varför söka till Förskolan Guldgruvan och Persbergs friskola?

skolbarn utomhus i en halvcirkel där de lägger upp mat i skålar

På både förskolan och skolan jobbar vi med små grupper. Vilket för att alla barn kan känna sig trygga och sedda. Våra klasslärare är 100% behöriga.

Vi erbjuder en fantastisk utemiljö med egen grillplats, motorik- och klätterbana och sjön precis intill. Detta ger riktigt bra möjligheter till olika projekt och aktiviteter utomhus. Även våra lokaler är i modernt utformande.

Att ansöka till Förskolan Guldgruvan och Persbergs friskola är kostnadsfritt och inte bindande på något sätt. ​Vi erbjuder plats enligt med hänsyn till syskonförtur, geografiskt område och sedan ködatum. Så desto tidigare du anmäler ditt barn, desto större möjlighet har ni att få en plats. Läs längre ned på sidan vad för regler som gäller vid urval vid respektive verksamhet.

Ansök till skolan F-6

Din ansökan till förskoleklassen eller grundskolan åk 1-6 sker direkt till oss på Persbergs friskola. Du fyller i vår blankett och skickar den till oss på: Persbergs friskola, Brusgårdsvägen 24, 682 40 Filipstad. Hur själva urvalet ser ut kan du läsa längre ned på denna sida. Och tänk på att vara ute i god tid då vi är en mindre skola med färre platser.

Ladda ned ansökningsblankett (pdf)

Ansök till Förskolan Guldgruvan

Välkommen att ansöka till förskolan Guldgruvan! För att ansöka till oss vänder du dig direkt till Filipstads kommun. Ställ gärna ditt barn i kö tidigt då våra platser ofta fylls snabbt. Blanketter för ansökan av barnomsorgsplats finns att skriva ut via kommunen eller som e-tjänst. Alternativt att hämta hos oss.
Mejl: forskolanguldgruvan@hotmail.com

Länk till blankettarkiv hos Filipstads kommun

Hur går urvalet till vid ansökan?

1.  Syskonförtur. Barnet har ett syskon som redan går i förskolan, förskoleklassen eller skolan. Med syskon avses helsyskon, halvsyskon och även barn som bor i samma hushåll.
    – Syskon boende utanför Persberg och Persbergs upptagningsområde.
  2.  Närhetsprincipen. Barn som är boende i Persberg.
  3. Barn som är boende i Persbergs upptagningsområde.
  4. Barn boende utanför Persberg och Persbergs upptagningsområde.
  5. Kötid. Om flera barn från samma prioriteringsområde söker till förskolan är det kötiden som avgör urvalet.
  1. Barn från förskolan Guldgruvan.
  2. 6-åringar (de barn som fyller 6 år under året) går före yngre barn.
  3. Syskonförtur. Barnet har ett syskon som redan går i förskolan, förskoleklassen eller skolan. Med syskon avses helsyskon, halvsyskon och även barn som bor i samma hushåll.
    – Syskon boende utanför Persberg och Persbergs upptagningsområde.
  4. Närhetsprincipen. Barn som är boende i Persberg.
  5. Barn som är boende i Persbergs upptagningsområde.
  6. Barn boende utanför Persberg och Persbergs upptagningsområde.
  7. Kötid. Om flera barn från samma prioriteringsområde söker till förskolan är det kötiden som avgör urvalet.
  1. Barn från förskoleklassen i Persbergs friskola.
  2. Syskonförtur. Barnet har ett syskon som redan går i förskolan, förskoleklassen eller skolan. Med syskon avses helsyskon, halvsyskon och även barn som bor i samma hushåll.
    – Syskon boende utanför Persberg och Persbergs upptagningsområde.
  3. Närhetsprincipen. Barn som är boende i Persberg.
  4. Barn som är boende i Persbergs upptagningsområde.
  5. Barn boende utanför Persberg och Persbergs upptagningsområde.
  6. Kötid. Om flera barn från samma prioriteringsområde söker till förskolan är det kötiden som avgör urvalet.